Nuffnang Code

Thursday, May 24, 2012

is look like easy but isn't.

salam. macam usually nya. entri nih memang dah lama dah , selalu aku niat tapi n then postpone untuk post dan cuma berlegar2 d awan2 awangan fikiran aku je. ya. biasanya aku tak suka cakap benda yang serius. sebab hati aku nih banyak yang tak betul dan warasnya macam hilang. lagipun aku nak tunjuk pandai pun aku takut nampak bodoh. at da last aku keluarkan juga apa yang aku rasa. walau aku rasa yang aku rasa nih mungkin rasa aku sahaja.


bermulanya begini. aku lah manusia paling lemah bab bisnes2 nih,, saat org berlumba2 nak kejar harta. ya aku lain, aku senang untuk plan untuk hidup aku, keje nan orang lebih better.ya mungkin aku ta minat atau ta berapa minat nan bisnes conclusion nya. tapi bagi aku sendiri ada banyak sebab lagi bukan bidang tuh yang jadi impian aku untuk saat nih. 10 tahun akan datang mungkin pandangan akan jauh berubah, saat itu mungkin plan aku pun da lain. 


jujurnya aku jugak bukan manusia yang kau boleh hidang dengan duit dan kau kata dengan aku, duet nih kau bole buat duet lagi. aku akan yakin dan tak ragu2 tolak dengan lantang apa yang kau bagitahu. senang cite duet dan duet tak mampu sama sekali pengaruhi aku. 


aku sama sekali tak berminat. apatah lagi berniat untuk menjadi ahli perniagan yang berjaya. macam mana pun d pengaruhi. aku lebih senang untuk fikir. yang aku dan perniagaan tidak mungkin sepadan.


tapi tetap juga aku tak pernah tolak sabda Rasullah yang ini,, 


Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud: “9/10 (90%)  rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.” (Hadis Riwayat Tirmizi)


aku tak kuat. aku tak kuat untuk jadi orang yang tanggungjawab nya besar. bagi aku orang selalu pikir mudah. niaga untung, senang, jadi boss bukan kuli. senang senang senang. rule kau, modal kau, ikot suka kau. 


tapi macam mana dengan jujur, amanah? dalam masa yang sama create untung untuk diri makan?? 


aku cakap bukan ikot suka. tapi aku cakap apa yang pernah aku nampak depan mata. banyak penipuan, pecah amanah, cakap sahaja tapi tak seberapa. ya. balik2 sebab duet punca buat orang jadi buta. aku tak mahu. bisnes cuma untung untuk orang2 gila duet. akan tabur janji, harapan dan apa saja untuk orang percaya. orang bisnes tpu orang bisnes. orang bisnes tpu customer. banyak wey ! aku ta tipu. kenapa pekerjaan yang mulia disisi Allah s.w.t dan dikerjakan Rasulullah jadi mainan orang2 gila duit? 


aku tahu banyak orang sanggup labur wang demi dapat hasil. walau rasional kau tak nampak apa yang berlaku, masih aje kau berani bagi apa yang kau tak pasti. ya. nampak kau berani tapi untuk aku kau bodoh sahaja. 


kalau sayang duet betul tentu kau pikir 10 kali nak percaya ahli perniagaan gila. tapi kau bodoh la tuh senang2 percaya. 


lain sebabnya aku ta tahu nak create untung dalam bisnes. mungkin sbb aku nih bukan akauntan yang  pro untung rugi tuh. 2 kali aku pernah amek part dalam bidang nih. masa d matrik dan d sekolah dlu. d sekolah aku cuma tolong kelab persatuan agama sahaja. baru sekerat hari aku jaga kedai aku cuma rasa nak bagi murah je. aku kesian. cepat kesian kat budak yang nak beli dadih tapi macam pikir sepuluh kali sebab mahal, tapi tetap aje budak tuh sanggup nak beli sebab memang nak.


ya. walau pun ustazah aku pesan jual dengan harga tuh. tapi memang aku jual harga lagi murah dari ustazah aku suh. aaaaaaaaaahhhh. aku macam ta pduli je hsil duit jangkaan mungkin sepatutnya lagi banyak. mungkin kalau aku jaga je smpai abes hari kantin tuh memang habis aku bagi free dadih kat budak tanpa pengetahuan ustazah aku. *mmg aku bagi free pun kat budak.:(


tindakan tak mulia bila aku ta gnti dan bayarkan balik duit dadih yang aku bagi free kat budak tuh. jadinya macam ustazah aku lah yang sedekah bukan aku. 


masa d matrik plak, aku cuma jadi partner share bukak pasar malam utk student2 gaks. masa tuh aku ta buat silap la. sbb kawan aku yang jaga duit kan. tapi aku cuma pikir kenapa macam mahal noh kenapa tak jual murah je. nape ta bagi free je?? siot kan aku. kan aku kata kalau aku jadi bisnes woman abes teruk, lingkup apa yang aku kerjakan. 


ya. aku tak mungkin baik dalam bidang tuh. aku harap aku akan dapat apa yang aku impi2kan. tetap juga jangan terkejut if aku jadi bisnes woman, ada kedai pets, ada kedai buku. tapi mungkin bukan untung yang berbaloi sahaja aku kejar, impian utamanya tetap aje lain. aku cuma mahu jual bahagia. jual sesuatu yang bole lihat orang tersenyum dan bahagia. cuma itu yang aku mahu. aku nak. orang beli. orang suka dan bahagia. dan harga tuh save dari biasa. dan akhirnya tak ada orang akan sumpah seranah aku sampai aku kat kubur yang aku nih peniaga penipu, cekik darah, gila duit,, 


* entri aku melompat2, n tersekat2. dan emoticon cuma hiasan untuk buat entri nampak tak bosan. 



No comments:

Post a Comment